کد خبر : 3603
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۸:۲۴

نخستین همایش ملی بازنمایی هویت روستایی در روستای پنداس کاشان برگزار شد

نخستین همایش ملی بازنمایی هویت روستایی در روستای پنداس کاشان برگزار شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان از برگزاری اولین همایش بازنمایی هویت روستایی به مدت دو روز در روستای پنداس کاشان با حضور سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس‌جمهور، مدیرکل دفتر توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان خبر داد. به‌ گزارش بازآفرینی ،

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان از برگزاری اولین همایش بازنمایی هویت روستایی به مدت دو روز در روستای پنداس کاشان با حضور سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس‌جمهور، مدیرکل دفتر توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان خبر داد.

به‌ گزارش بازآفرینی ، احمد دانایی نیا در این مراسم گفت: «سرفصل مباحث تاریخی، صادرات فرهنگی است که باید به جهانیان صادر شود و این پیام را برساند که هویت‌های تاریخی ایران زبان زد و قابل‌ستایش است.»

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان ادامه داد: «مثلث توسعه پایدار، مباحث فرهنگی، داشته‌های اجتماعی و ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی است، لذا مباحث معماری و تاریخی یک شهر یا روستا تبلور نمی کند مگر اینکه حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی آن قابلیت لازم را پیدا کنند.»

او افزود: «روستای پنداس ظرفیت‌های لازم فرهنگی و تاریخی را دارد، لذا انتخاب این روستا برای برگزاری این همایش که در منتهی‌الیه سرحدات جنوب غربی کاشان قرار دارد این پیام بزرگ را می‌دهد که روستاها قلب تپنده شهرها هستند.»

دانایی نیا تصریح کرد: «اگر مسئولان به‌طورجدی برنامه‌ریزی کنند، روستاها ظرفیت لازم را دارند تا با اتکا بر توانایی و قدرت خود اقتصاد شهر را تأمین کنند، لذا با توجه به تأکید و ایمان تمام مسئولان مبنی بر توجه به روستاها باید داشته‌های این مناطق مسکونی شناسایی و شناسانده شود.»

محمدرضا حاتمیان مدرس دانشگاه و دیگر سخنران این همایش نیز بعد از ظهر جمعه اظهار داشت: باید تکنولوژی روز در روستاها مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید استفاده از تکنولوژی‌های جدید همراه با ظرفیت‌های بومی موجود در بافت روستاها باشد، ابراز داشت: استفاده از پیشرفت‌های کنونی باید حکیمانه باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت روستاها در تشکیل شهرها تصریح کرد: اولین سکونت‌گاه بشری از روستاها شروع شد.

وی با بیان اینکه شهرها تمام قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خود را از روستاها گرفته‌اند، گفت: به جرأت می‌توان گفت اگر وجود روستاهای خوب باعث می‌شود که شهرهای تاریخی با معماری شاخص شکل بگیرد.

حاتمیان با اشاره به اینکه این موضوع در کاشان عینیت یافته است، خاطرنشان کرد: وجود آثار تاریخی و فرهنگی همچون مسجد آقابزرگ و خانه‌های تاریخی و فرهنگی شاخص موید این مطلب است.

وی با بیان اینکه معماری موجود در خانه‌های تاریخی کاشان حکیمانه است، تاکید کرد: این معماری حاصل انتخاب مصالح و نقشه‌ای مطلوب است که مزاج کاشان را به خوبی شناخته است.

این استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت حل مشکلات معماری روستاها گفت: مردم باید برای حل این مشکل پیش‌قدم شوند چراکه همیشه مردم جلوتر از حاکمیت حرکت کرده‌اند.

اولین همایش بازنمایی هویت روستایی به مدت دو روز با افتتاح نخستین دفتر میراث بانی کشور، کارگاه‌های آموزشی، انجام بازی‌های بومی و محلی، پخت غذاهای محلی و تور طبیعت‌گردی در روستای پنداس از توابع بخش برزک کاشان برگزار می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.