کد خبر : 4580
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳

در نشست سکونت گاههای غیررسمی جاددانشگاهی خراسان رضوی عنوان شد :

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد : مدل هایی همچون توانمندسازی، بازآفرینی شهر و توسعه پایدارشهری در حاشیه شهرها، در کشور ما کارایی ندارد / درحاشیه شهرها باید به سمت احداث مراکز توسعه محله‌ای برویم

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد : مدل هایی همچون توانمندسازی، بازآفرینی شهر و توسعه پایدارشهری در حاشیه شهرها، در کشور ما کارایی ندارد / درحاشیه شهرها باید به سمت احداث مراکز توسعه محله‌ای برویم
دکتر محمدرحیم رهنما روز گذشته ۲۳ مرداد در نشست سکونتگاه‌های غیررسمی که با همکاری گروه پژوهشی توسعه پایدار شهری و منطقه‌ای جهاددانشگاهی خراسان رضوی و سازمان بازآفرینی فضاهای شهرداری مشهد در محل پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی برگزار شد با انتقاد از اجرای مدلهایی همچون توانمندسازی ، بازآفرینی شهری و توسعه پایدارشهری در حاشیه شهرها، گفت : این مدل ها برای سایر کشورهاست و در کشور ما باید مدل‌های دیگری برای حاشیه‌نشینی اجرا کنیم

وی افزود: سکونتگاه‌های غیررسمی به لحاظ محیطی در شرایط نابسامانی قرار دارند و ساخت و سازهایی که در این سکونت‌گاه‌ها انجام می‌شود عاری از نظارت و استاندارد است.

رهنما با اشاره به اینکه ۷۶ درصد از جمعت کشور شهرنشین هستند، ادامه داد: بر اساس تعاریف سازمان ملل، کشوری که ۸۰ درصد جمعیت کشورش شهرنشین باشد، کشور شهرنشین است و ایران هم در زمره کشورهای شهرنشین قرار گرفته است.

بسیاری از روستاهایی که به شهر تبدیل شدند، استانداردهای شهری را ندارند

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با وجود اینکه بسیاری از روستاهای کشور به شهر تبدیل شده‌اند ولی این شهرها از استاندارهای شهری برخوردار نیستند.

رهنما با اشاره به اینکه از سال ۱۹۵۶ تا ۲۰۱۶ میلادی تعداد شهرهای کشور به ۱۲۴۵ مورد افزایش یافته است، عنوان کرد: بیشتر شهرهای کشور جمعیت تا ۱۰۰ هزار نفر و بعد ازآن جمعیت بین ۱۰۰ هزار تا یک میلیون نفر داریم و تنها ۸ کلانشهر بالای یک میلیون نفر جمعیت دارند.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از شهرهای کشور، کیفیت زندگی شهری را نداریم، از افزایش روند حاشیه‌نشینی در شهرها انتقاد و اظهار کرد: بر اساس آمارها، تعداد جمعیت حاشیه‌نشین کشور در حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با انتقاداز اجرای مدل هایی همچون توانمندسازی، بازآفرینی شهر و توسعه پایدارشهری در حاشیه شهرها، ادامه داد: این مدل‌ها برای سایر کشورها است و در کشور ما باید مدل‌های دیگری برای حاشیه‌نشینی اجرا کنیم، علاوه بر آن نیز در اجرای مدل‌ها برای حاشیه شهر نسبت به سایر کشورها عقب هستیم.

وی سیاست عرضه زمین را از دیگر دلایل حاشیه‌نشینی در شهرها عنوان کرد و گفت: مهاجرین خارجی نیز تعادل جمعیتی شهرها را بر هم می‌زنند و این افراد نیاز به آموزش در حوزه‌های فرهنگ و زبان دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: برای حاشیه شهرها باید به سمت احداث مراکز توسعه محله‌ای برویم تا حوزه وسیع‌تری را تحت پوشش قرار دهد البته حمایت و پشتیبانی دولت از این مراکز نیز بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.