کد خبر : 4748
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵

با اظهارات اخیر رییس جمهور در جمع مردم شهریار موضوع تجزیه استان تهران مجددا مطرح شده است اما :

شکل گیری دو استان جدید دیگر از دل تهران چقدر جدی است

شکل گیری دو استان جدید دیگر از دل تهران چقدر جدی است
استاندار تهران اخیرا از تفکیک پهنه های غربی و شرقی استان تهران و شکل گیری دو استان تهران غربی و شرقی به مرکزیت شهریار و دماوند خبر داد .

بحث تجزیه استان تهران و شکل گیری دو استان جدید از دل تهران فعلی با سفر رییس جمهور به شهریار و سخنان ایشان در این باره مجددا قوت گرفته است . پیش از این نیز چندین مرتبه و در مقاطع مختلف مدیران دولتی از بحث تفکیک تهران به سه استان مجزا سخن گفته بودند به طور مثال استاندار تهران فروردین ماه سال جاری در جمع خبرنگاران گفته بود :

تقسیم استانی در شهرستان‌های استان تهران در دستور کار است که اولویت تفکیک در غرب استان تهران و به مرکزیت شهریار خواهد بود ولی باید به‌طور رسمی وارد گردونه ابلاغ شود تا موارد بعدی کارها بررسی و انجام شود.

طرح مجدد موضوع شکل گیری دو استان جدید دیگر از دل تهران اما به سفر اخیر رییس جمهور به شهریار و اظهارات وی در جمع مردم این شهر بر می گردد ؛ آیت الله رییسی در آن همایش چنین گفتند :

 با توجه به توسعه‌ای که شهر اندیشه، شهرستان شهریار و سایر شهرستان‌های همجوار داشته‌اند باید در تقسیمات کشوری این منطقه تجدیدنظر شود و باید حتماً با توجه به وضعیت و شرایط جمعیتی و اقلیمی تصمیم‌گیری شود.

 این منطقه ضمیمه تهران است و شهر تهران اگر با همه امکانات و ظرفیت  بتواند کامل مدیریت بشود باید در شرق و غرب تهران تغییراتی در ساختار تقسیمات کشوری انجام دهیم که هم در حوزه شهرستان و هم در تشکیل یک استان خواهد بود.

آیت الله رئیسی تصریح کردند: تجدیدنظر در تقسیمات کشوری استان فعلی تهران جزو برنامه‌های دولت است و تقسیمات کشوری در سطح شهرستان و استان به‌ویژه در غرب استان تهران نیازمند تغییرات جدی است که در حال کارشناسی است تا به‌نحو بسیار منطقی تشکیل استان و شهرستان را دنبال کنیم.

علیرغم صراحت استاندار تهران در خصوص تفکیک استان تهران ؛ اظهارات عالی ترین مقام دولت اما کلی و اندکی محتاطانه تر از استاندار تهران بود . دلیل این امر شاید واکنشها به اظهارات ایشان در جمع مردم جیرفت بود که سالهاست در انتظار تفکیک از استان کرمان هستند . پس از اظهارات رییس جمهور در جمع مردم جیرفت در سال گذشته ، امام جمعه شهرستان بم در مجاورت شهرستان جیرفت به تندی به اظهارات رییس جمهور واکنش نشان داده بود ؛ حجت‌الاسلام دانشی امام جمعه بم گفته بود:

«طبق قانون برای استان شدن یک منطقه باید طرح را به مجلس ارائه کرد، نه اینکه بدون مصوبه مجلس، آن را علنی کنیم.»

او در ادامه با انتقاد از اعلام این وعده توسط رئیس‌جمهور پرداخت و گفت: «هیچ‌کس با محرومیت‌زدایی مخالف نیست، این نظام متعلق به مردم است؛ وظیفه نظام نیز محرومیت‌زدایی است اما توجه داشته باشید محرومیت فقط در یک منطقه خاص نیست.»

سال گذشته بابک نگاهداری – رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس – نیز با هشدار جدی در خصوص تغییرات بی‌رویه در نظام تقسیمات کشوری گفته بود: «ابعاد منفی تبدیل بیش از حد کشور به واحدهای سیاسی کوچک، مسأله‌ای است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت.

او با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از طریق انتشار گزارش‌های کارشناسی مختلف نسبت به پیامدهای منفی تغییرات شتابزده در نظام تقسیمات کشوری هشدار داده است، گفت: «تجربه ایجاد واحدهای سیاسی جدید در سال‌های گذشته حاکی از آن است که ارتقای سطح در نظام تقسیماتی منجر به تحقق توسعه نشده است و برعکس، اعتباراتی که می‌توانست صرف ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه و اشتغال در منطقه شود، صرف حقوق و مزایای کارکنان، پست‌های مدیران و ساختمان‌ها و ابنیه دولتی شده است.»

حال باید دید این سخنان اخیر رییس جمهور در جمع مردم شهریار حکایت از جمع بندی کامل دولت در خصوص تجزیه تهران دارد یا باز و به مانند موارد قبلی موضوع موقتا مسکوت مانده و به موضوعی برای بحث و جدل بین شهرها  و  شهرستانهای درگیر در موضوع تفکیک خواهد شد .

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.