کد خبر : 4435
تاریخ انتشار : شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴

بر اساس گزارش منابع معتبر جهانی :

زمین در حال سپری کردن گرمترین روزهای تاریخ خود است

زمین در حال سپری کردن گرمترین روزهای تاریخ خود است
"گاوین اشمیت" اقلیم شناس ارشد ناسا ؛ احتمال میدهد تیر-مردادماه سالجاری گرمترین روزهای تاریخ زمین ؛ برای صدها و یا شاید هزاران سال گذشته باشد . گزارش های منتشر شده پیش از این نیز موید اظهارات این دانشمند اقلیم شناس است .

گرمای طاقت فرسای این روزها ، در تقریبا تمام نقاط جهان موضوعی نیست که نیاز به بیان کمی با عدد و رقم داشته باشد . کاملا واضح است که این میزان از گرما در دهه ها و صده های اخیر مسبوق به سابقه نبوده است . مراکز تحقیقاتی جهان اما یکی پس از دیگری گزارش هایی را انتشار داده اند که این باور عمومی که “زمین در حال سپری کردن گرمترین روزهای تاریخ خود است” را محتمل میداند .

به طور مثال براساس داده‌های مرکز ملی پیش‌بینی محیطی ایالات‌متحده (NCEP)، دوشنبه، ۱۲ تیرماه (‌۳ ژوئیه ۲۰۲۳)، به‌عنوان گرم‌ترین روز کره زمین در طول تاریخ، بر‌مبنای دمای جهانی گزارش شده است .

یورونیوز نیز در این زمینه گفته :

بر اساس داده‌های «مرکز ملی پیش‌بینی‌های محیط‌زیستی ایالات متحده»، روز دوشنبه سوم ژوئیه، گرم‌ترین روز ثبت شده در سراسر جهان بود.

درحالی که بالاترین میانگین دمایی ثبت شده در کره زمین به ماه اوت در سال ۲۰۱۶ میلادی با ۱۶.۹۲ درجه سانتیگراد بازمی‌گردد، اما «مرکز ملی پیش‌بینی‌های محیط‌زیستی ایالات متحده» اعلام کرد که رکورد میانگین دمای کره زمین در روز سوم ژوئیه به ۱۷.۰۱ درجه سانتیگراد ارتقا یافت.

ایالت‌های جنوبی آمریکا در هفته‌های اخیر از گرمای شدید رنج می‌برند. موج پایدار گرما در چین با دمای بالای ۳۵ درجه سانتیگراد همچنان ادامه دارد و شمال آفریقا نیز دمایی نزدیک به ۵۰ درجه سانتیگراد را داشته است.

 

گرمای بیسابقه در کشورهایی که پیش از این؛ تجربه تحمل چنین دمایی را نداشته اند نیز در گزارش مذکور ” خفه کننده” توصیف شده :

 

در روزهای گذشته گرما در جنوب و غرب رومانی به طرز خفه‌کننده‌ای بالا رفته به طوری که دیروز دمای هوا در برخی شهرها به ۳۹ درجه هم رسید. کارشناسان هواشناسی هشدار دادند که این موج گرما تا چند روز دیگر هم ادامه خواهد داشت. شدت گرما در رومانی به حدی بود که ظهر سه‌شنبه در بسیاری از مناطق جنوب و غرب این کشور تنفس سخت شده بود.

در شرق رومانی نیز دمای بالا در تماس با آب دریا، سواحل این کشور را در مه غلیظی فرو برد و در برخی ساعات روز سه‌شنبه دید به کمتر از ۲۰۰ متر و حتی در برخی نقاط به کمتر از ۵۰ متر کاهش یافت و فعالیت بنادر به طور موقت تعطیل شد.

نکته دیگر زمستان گرم نیمکره جنوبی زمین است :

در نیمکره جنوبی زمین که هم اکنون مردم در فصل زمستان به سر می‌برند نیز اوضاع بهتر نیست. در قطب جنوب دمای هوا به طرز غیرمعمولی بالا است. «پایگاه تحقیقاتی ورنادسکی اوکراین» واقع در «جزایر آرژانتین» در قطب جنوب، اخیرا رکورد دمای ژوئیه خود را با ثبت دمای  ۸.۷ درجه سانتی‌گرادی شکست.

 

همه این شواهد نظریه گرمایش کره زمین را تقویت کرده و نشان دهنده ورود به دوره ای حاد از تغییرات اقلیمی است . کشور ما نیز متاسفانه در میان کشورهای در معرض مخاطرات ناشی از تغییرات اقلیمی بدترین شرایط را تجربه می کند .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.