کد خبر : 4611
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶

نوید خواجه حسینی (مسئول دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شهر جدید رامین) :

استفاده از برنامه‌های رویدادمحور شهرسازی جهت توانمندسازی شهروندان شهر جدید رامین

استفاده از برنامه‌های رویدادمحور شهرسازی جهت توانمندسازی شهروندان شهر جدید رامین
در طی سال‌های گذشته یکی از راهکارهای حل معضل مسکن و ازدحام جمعیت در شهرها، ساخت و توسعه شهرهای جدید بوده، اما سکونت در شهرهای جدید به معنای از دست دادن فرصت‌های زندگی شهری به ویژه فرصت‌های آموزشی و اقتصادی است. اگرچه شهرهای جدید به دلیل بازار بکر برای سرمایه گذاران توانمند بستری مناسب هستند، اما برای شهروندان کم توان این شهرها که از شهرهای قدیمی به دلیل معضلات به شهرهای جدید کوچانده شدند و توانایی اقتصادی چندانی ندارند استفاده از این بازار بکر کمتر ممکن است.

بنابرین بیشتر شهروندان این شهرها با وجود سکوت در شهر جدید همچنان به دنبال اشتغال در شهر قدیم هستند و رویای بازگشت به شهر اصلی را در سر میپرورانند، از این رو برنامه‌های مکمل اسکان در جهت رشد اقتصادی شهر و افزایش توان شهروندان دارای اهمیت زیادی در گره زدن افکار شهروندان به توسعه شهر و بالا بردن حس تعلق آنها به این شهر جدید است،

ما در شهر جدید رامین نیز از این موضوعات مستثنی نیستیم و برای توسعه اجتماعی و اقتصادی شهر که بدون آن ایجاد تعلق خاطر شهروندان به شهر ممکن نیست  طرح مهارت آموزیی با هدف حمایت از زمین پاک از طریق کاهش مصرف گرایی ، توام با افزایش مهارت در جهت اشتغال زایی توسط شرکت عمران شهر جدید رامین برای نخستین بار در کشور برنامه ریزی نمودیم.

مانند هر شهر جدید دیگر، شهر رامین نیز برای کاهش ازدحام سکونت در یک شهر بزرگ ساخته شده است، مطالعات شهر جدید رامین بر اساس مصوبه شورایعالی شهرسازی برای جلوگیری از توسعه افقی شهر اهواز انجام شده است و با پیشنهاد توسعه ناپیوسته شهر ، کنترل مهاجرت ، تامین مسکن مناسب در اراضی شمال منطقه اهواز آغاز شد که پس از انجام مطالعات مکانیابی شهرهای جدید در تاریخ 06/12/1369 با ایجاد شهر جدید رامین  موافقت به عمل آمد.
موقعیت جغرافیایی شهر جدید رامین به علت مجاورت با دو رودخانه معروف استان خوزستان یعنی کارون و گرگر و همچنین فاصله مناسب 38کیلومتری از شهر مادر(اهواز) امتیاز ویژه ای را برای این شهر جلگه ای سبب شده است.

اما همچنان شهروندان شهر جدید رامین که از سایر شهرها به این شهر کوچانده شدند، بیش از هر شهر دیگر افق شهروندی خود را در اهواز و نه شهر رامین جستجو میکنند، از این رو با توجه به ابلاغ دستورالعمل های اجرایی توسط شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید کشور و همچنین تشکیل قرارگاه هویت بخش با شعار هویت، عدالت و پیشرفت اقداماتی در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی و زیرساخت های مربوط به آن برای شهر رامین در سال جاری آغاز شد. که از آن  جمله پروژه هایی نظیر احداث زمین ورزشی،پارک مرکز محله،فرهنگسرا و همچنین احداث مدرسه 9کلاسه که در حال اجرا است و در بحث سرمایه گذاری نیز با توجه به موقعیت و شرایط جغرافیایی مذکور از سرمایه گذاران برای ایجاد شرایط مناسب برگزاری مسابقات سافاری دعوت بعمل آمده است تا با طی اقدامات قانونی فرآیند متناسب با آن و اقدامات مقتضی صورت گیرد.

اما طرح ابتکاری دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهر جدید رامین با عنوان مهرورزان طبیعت شهر جدید رامین  که تلفیقی از مهارت آموزی و آموزش در حوزه اشتغال و مسائل محیط زیستی و  فرهنگی هست که از پاییز امسال برای نخستین بار توسط شرکت عمران شهر جدید رامین و با همراهی و همکاری کارآفرینان،صنعتگران،متخصصان در بخش تعمیرات کالا،فعالان و سمن های برتر محیط زیستی و میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان توام با آموزش های مراقبتی به منظور حفظ و ارتقا سلامت شهروندان در این شهر جدید برگزار خواهد شد.

این طرح که تلفیقی از رویداد محیط زیستی تاخت با ابتکار مهارت افزایی شهروندان برای ورود به بازار کار است، البته که چالش هایی پیشرو خواهد بود زیرا این برای نخستین بار در کشور است که شرکت عمران یک شهر جدید دست به چنین اقدامی میزند، در طرح مهرورزان طبیعت شهر جدید رامین غرفه هایی در اختیار متخصصان در حوزه تعمیرات کالا قرار میگیرد و آنها ضمن تعمیر کالای شهروندان به افراد علاقه مند در بحث آموزش مهارت تخصصی آموزش های لازم را انجام میدهند. همچنین به جهت حمایت از ورود افراد آموزش دیده به بازار کار در تلاش برای هماهنگی با دوایر ذی ربط به منظور اعطای گواهی نامه معتبر و سایر اقدامات حمایتی هستیم.

همچنین به منظور حمایت از زمین پاک با هدف آموزش تکوینی رفتار محیط زیستی شهروندان، غرفه‌های دیگری را در اختیار میوه و تره بار و خشکبار قرار خواهیم داد تا صاحبان این مشاغل ضمن فروش محصولات خود در زمینه آموزش و فرهنگسازی محیط زیستی از طریق عدم ارائه کالا در بسته بندی پلاستیکی به مشتریان صورت گیرد تا به واسطه آن محرک شکل گیری فرهنگ کاهش استفاده از کیسه های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف در بین شهروندان شود، بسته بندی پلاستیکی  سهم عظیمی در معضلات محیط زیست دارد.

همچینین جهت آموزش تکوینی رفتار مصرف شهروندان، غرفه‌ای  به منظور تهاتر وسایل و کالاهای قابل استفاده دست دوم که سالم و کاربردی هستند با وسایل دیگر شهروندان که مورد نیاز است انجام میشود و این عمل به منظور شکل گیری فرهنگ در زمینه کاهش مصرف گرایی و کنترل هزینه خانوار است.

قابل ذکر است به منظورت توسعه اجتماعی و شکل گیری و ارتقای فرهنگی شهر رامین غرفه‌هایی جهت آموزشی در حوزه های میراث فرهنگی و گردشگری، آداب استفاده از فضای مجازی، آداب رفتار دوستدار محیط زیست و آموزش تفکیک پسماند از مبدا، جهت ارتقای سلامت شهروندان غرفه دندانپزشکی و آموزش‌هایی مربوط به مراقبت از بهداشت و دندان و … اشاره کرد که با تیم تخصصی و مجرب در هر کدام از غرفه ها اقدام به اجرای طرح مهرورزان طبیعت رامین خواهیم کرد.

با توجه به گستردگی و نوین بودن طرح مهرورزان شهر جدید رامین از اکنون در شرکت عمران شهر جدید رامین میزبان سازمان ها و متخصصانی که قصد همراهی با این طرح کارآمد را دارند، بوده و ضمن حضور در شرکت عمران شهر جدید رامین اطلاعات ارتباطی و نوع همکاری آنان در فرم های آماده شده ثبت خواهد شد.

همچنین به جهت درمان و حفظ سلامت شهروندان طبق مذاکرات با اداره بهداشت شهرستان باوی میزبان پزشکان متخصص جهادی به جهت حضور در این شهر جدید خواهیم بود.

انتظار میرود این طرح که با پشتیبانی  شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید کشور اجرا خواهد شد، منجر به خدمتی موثر در سطح کیفی زندگی شهروندان شهر رامین شود و نتایج آن بتواند در راستای نقشه راه شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید کشور برای خدمت صادقانه و ارج نهادن به سبب اعتماد شهروندان برای حضور در شهرهای جدیدمورد بهره برداری قرار گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.